پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
4518
-
الف
+

هجده سال از تلویزیون دور بودم که به تکرار نیفتم/ نقشم در «پرده نشین» با خودم فاصله دارد

ویشکا آسایش در خصوص سریال «امام علی(ع)» و «پرده نشین» با آی‌فیلم به گفت‌وگو پرداخت.

به گزارش آی‌فیلم، ویشکا آسایش تنها ۱۹ سال سن داشت که روبروی دوربین داود میرباقری حاضر شد و نقش معشوقه ابن ملجم مرادی را در سریال تاریخی امام علی (ع) بازی کرد. سریالی که یکی از تاثیرگذارترین مجموعه‌های تلویزیونی الف ویژه رسانه ملی در ۳۷ سال اخیر به شمار می رود و شخصیت پردازی های فوق العاده این سریال، همچنان در نظر و ذهن تماشاگران ایرانی باقی مانده است.

ویشکا آسایش که نقش "قطام" را در این سریال بازی می کرد، با گریم عربی و ادبیات گفتاری و دوبلری که برایش انتخاب شده بود، در سکانس‌هایی که با حضور ابن ملجم مرادی حضور داشت، درامی تاریخی را به تصویر می کشید که در جذابیت داستانی سریال برای مخاطبان موثر بود.

سریالی که در دهه هفتاد به سریال قطام نیز شهرت یافته بود، برای ویشکا آسایش، سکوی پرش شد. ویشکا آسایش از هنرپیشه های توانای کشورمان است که فعالیت هنری رسمی خود را پس از ایفای نقش در این سریال تاریخی موفق آغاز کرد. وی بخاطر بازی در فیلم «ورود آقایان ممنوع»، موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر شد. حضور او بر پرده نقره ای، از فیلم ساحره داود میرباقری در سال ۷۶ آغاز شد که در واقع نخستین فعالیت سینمایی ایشان به شمار می رود.

آی‌فیلم به بهانه بازپخش سریال «امام علی (ع)» و «پرده نشین» با ویشکا آسایش به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

خانم آسایش با نگاه به کارنامه کاری شما می‌توان دریافت که این اواخر شما به کارهای طنز بیشتر روی آوردید و مردم شما را در فیلم‌هایی مانند «نهنگ عنبر»، «خوب بد جلف»، «دراکولا» و ... دیدند.این بدین معناست که شما مسیر کاری خود را انتخاب کردید و قرار است شما را به عنوان بازیگر طنز بشناسیم یا خیر؟

ببینید واقعیت این است که به نظرم هیچ بازیگری نمی‌تواند مسیر کاری خود را در یک ژانر مشخص انتخاب کند و بگوید خب من از فردا در همین مسیر قرار است حرکت کنم و کمی آن طرف‌تر هم نرود.خب این برداشت غلط است زیرا یک بازیگر و یک هنرمند همانقدر که در کارهای طنز می‌تواند درخشان باشد در کارهای جدی هم می‌تواند خوش بدرخشد و اصلا بازیگر کارش این است که شخصیت‌های مختلف را به چالش بکشد و آن‌ها را به خوبی ایفا کند.من هم از این قانون مستثنی نیستم و همانقدر که به بازی در نقش‌های طنز علاقه دارم  به بازی در نقش‌های جدی و کارکترهای مختلف نیز علاقه دارم و نمی‌شود گفت قرار است من فقط کار طنز انجام بدهم.

خب تقریبا همه چگونگی شروع کار شما را و نحوه حضورتان در سریال «امام علی(ع)» را می‌دانند. اما بعد از این سریال اتفاقی که برای شما افتاد این بود که فاصله زیادی گرفتید و در سینما 6 سال بعد و در تلویزیون حدود هجده سال بعد به ایفای نقش پرداختید در صورتی که توقع می‌رفت بعد از دیده شدنتان در سریال «امام علی(ع)» کارهای زیادی بازی کنید.

خب من بعد از سریال امام علی(ع) برای ادامه تحصیل  به انگلیس رفتم و تقریبا پنج شش سال در ایران نبودم که بخواهم نقشی ایفا کنم و اتفاقا یادم می‌آید بعد از بازی در سریال «امام علی(ع)» پیشنهادات زیادی داشتم اما متاسفانه نقش‌هایی به من پیشنهاد شد که همه مانند قطام بودند و اصلا دلم نمی‌خواست که با این کار به تکرار بیفتم و برای خودم هیچ جذابیتی نداشت و به جایی رسیده بودم که با خودم می‌گفتم اگر پیشنهاد خوبی نباشد کلا بازی نمی‌کنم و رسیدگی به زندگی شخصی را ترجیح دادم و قید بازیگری را زدم.بعد از آن فیلم سینمایی «ساحره» به من پیشنهاد شد که خودم خیلی دوست داشتم نقش عروسک فیلم ساحره را بازی کنم که با تمرین‌های زیاد این اتفاق افتاد ولی بعد ازساحره هم وقفه چندین ساله بین کارهایم افتاد .

بعد از چندین فیلم سینمایی مثل «بلوغ»، «گل یخ» ، «هشت پا» و ... که اتفاق خاصی برای شما نیفتاد و در واقع مثل «امام علی(ع)» و «ساحره» بلد نشد، ورود آقایان ممنوع را بازی کردید که به قول معروف کلی سرو صدا کرد و تا آن موقع متفاوت‌ترین بازی شما رو شاهد بودیم.

بله. یادم می‌آید که چهار سال کار نکرده بودم که یک دفعه «ورود آقاین ممنوع» به من پیشنهاد شد کار با رامبد جوان و رضا عطاران خیلی خوب بودو نقش برای من خیلی جذاب بود زیرا همانطور که گفتم دوست نداشتم دیگر کارهای تکراری انجام بدهم و من را با یک نقش خاص بشناسند.بله همینطوری که گفتید نقش‌هایی قبلی با وجود اینکه خوب بود اما اتفاق خاصی برای من نبود اما خب وردو آقاین ممنوع برای من و فکر کنم برای مردم هم خاص بود و شروع تازه بود برای من.

شما در تلویزیون شش سریال بازی کردید که چهار تای آن سریال‌ها تاریخی بودند. علاقه‌ای به کارهای تاریخی دارید؟

همیشه کارهای تاریخی برایم جذابیت داشت و دارد از لباس‌هایی که به تن می‌کنم تا اسب سواری که به لطف همین بازی در کارهای تاریخی یاد گرفتم تا فضا سازی و آن قصه محور بون فیلمانامه دوست دارم که در کارهای تاریخی بازی کنم و شاید یکی از دلالیل هم این باشد که من اولین کارم «امام علی (ع)» بود و خاطره خوبی هست همیشه برایم و با آن دید به کارهای تاریخی نگاه کردم.

«پرده نشین» اولین کار غیرتاریخی شما در تلویزیون بود.

بله اولین کار غیر تاریخی و یکی از تجربه‌های خوبم بود و بازهم یکی از نقش‌های متفاوت بود که یک زن جدی و خشک که با شخصیت خودم متفاوت است و این که کار با آقای شعیبی و آن گروه خوب بود و از همان ابتدا که فیلمنامه را خواندم فهمیدم این سریال پرمخاطب می‌شود زیرا واقعا یک فیلمنامه اجتماعی- خانوادگی کاملا متفاوت با فیلمنامه‌هایی  که به دستم می‌رسید، بود.

 

***مصاحبه‌کننده: هانیه خاوری برای وبسایت آی‌فیلم**

نظر شما
ارسال نظر
مائده

مصاحبه خوبی بود ممنون.خانم آسایش واقعا بازیگر توانمند و خوبی هستن